Soru 1) e-Fatura Uygulamasına dahil olma zorunluluğu getirilen mükellefler kimlerdir?
421 Sıra No.lu
VUK Genel Tebliği ile aşağıda sayılan mükellef gruplarına elektronik fatura
uygulamasına dahil olma zorunluluğu getirilmiştir.
Yapılan düzenlemeye
göre;
4/12/2003 tarihli
ve 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu kapsamında madeni yağ lisansına sahip
olanlar ile bunlardan 2011 takvim yılında mal alan mükelleflerden 31/12/2011
tarihi itibariyle asgari 25 Milyon TL brüt satış hasılatına sahip olanlar ile, (58 Nolu VUK Sirküleri
ekinde yer alan listede kayıtlı mükellefler)
6/6/2002
tarihli ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (III) sayılı
listedeki malları imal, inşa veya ithal edenler ile bunlardan 2011 takvim
yılında mal alan mükelleflerden 31/12/2011 tarihi itibariyle asgari 10 Milyon
TL brüt satış hasılatına sahip olanlar, (58 Nolu VUK Sirküleri
ekinde yer alan listede kayıtlı mükellefler)
e-fatura
Uygulamasına dahil olmak zorundadırlar.
Yukarıda a ve b
bentlerinde yazılı mükelleflerin her ikisinden birden mal alınması halinde 10
Milyon TL brüt satış hasılatı dikkate alınır. Yukarıda anılan mükellef
gruplarından alınan malların cinsi miktarı ve tutarı önem arz
etmemektedir. ÖKC Fişi ile yapılan alımlarda bu kapsamda değerlendirilir. Bu
firmalardan alım yapılmamışsa gayri safi hasılat tutarı ne olursa olsun
e-fatura için başvuru yapmak zorunda değildir. Bu mükelleflerden 1Kg. domates
veya kağıt peçete ve bunun gibi herhangi bir mal alınması halinde e-fatura
zorunluluğu başlayacaktır.
Yukarıda b
bendinde kayıtlı mükelleflerden doğrudan yapılan mal alışları dikkate
alınacaktır. Örneğin “Anadolu Alkollü Ve Alkolsüz İç. İt.İhr.San. ve Tic. Ltd.
Şti. (coca-cola)” den kola yada başka bir mal alınması halinde 10
Milyonluk had gözetilecek bu rakamın aşılması halinde e- faturaya başvurulması
gerekecektir. Ancak Coca- Cola baş bayiinden ya da diğer bayilerinden mal
alınması halinde bu alış e-fatura ile ilişkilendirilmeyecektir.
Madeni yağ
lisansına sahip olan ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (III)
sayılı listedeki malları imal, inşa veya ithal eden mükelleflerden sadece mal
alışları bulunan mükellefler elektronik fatura ve elektronik defter
uygulamalarına dahil olacaklardır. Hizmet alımları kapsam dahilinde değildir.
Soru 3) Yukarıda ki hadlerin hesaplanmasına gelir tablomda yer
alan “diğer olağan dışı gelir ve karları” da dahil edilmeli midir?
421 Sıra No.lu
Genel Tebliğ’de 31.12.2011’deki hadlerin hesaplanmasına gelir tablosunda yer
alan sadece brüt satış hasılatlarının dikkatine alınacağı belirtilmiş olup,
gelir tablosunda yer alan diğer gelir kalemleri bu hesaplamaya dahil
edilmeyecektir.
Soru 4) Özel hesap dönemine sahip mükelleflerde söz konusu
hadlerin hesaplanmasında hangi tarih esas alınacaktır?
Özel hesap
dönemine sahip mükellefler brüt satış hâsılatlarının hesaplanmasında 2011
takvim yılında sona eren hesap dönemi brüt satış hasılatını dikkate
alacaklardır.
Soru 5) İnşaat işi ile uğraşan firmalarda yılsonunda 350 No.lu
hesapta görülen hak ediş bedelleri hadlerin hesaplanmasında dikkate alınacak mı?
Tebliğe göre
sadece gelir tablosundaki brüt satış hasılatları dikkate alınacağından bu
hesapta yer alan tutarlar hesaplama sırasında dikkate alınmamaktadır.
421 Sıra No.lu
VUK Genel Tebliğine göre gerçek kişi mükelleflerin yukarıda belirtilen
limitleri aşmaları ve listelerde yazılı mükelleflerden mal almaları halinde
e-fatura için başvurmak zorundadır.
e-Fatura
Uygulamasına başvuracak gerçek kişilerin aşağıdaki belgeleri hazırlayıp
Başkanlığa müracaat etmeleri gerekmektedir.
P Yetkili kişi veya kişiler tarafından imzalanmış www.efatura.gov.tr internet adresinde yer alan
“e-Fatura Uygulama Başvuru Formu ve Taahhütnamesi”,
P Uygulama mali mühür ile kullanılmak isteniyorsa
mükellef tarafından imzalanmış, “ Elektronik Mali Mühür Sertifika Sahibi
Taahhütnamesi”,
P Uygulama nitelikli elektronik sertifika ile kullanılmak
isteniyorsa mükellefin nitelikli elektronik sertifikaya sahip oluğunu ifade
eden yazılı beyanı,
P Başvuru formuna imza atan kişinin yetkili olduğunu
gösteren noter onaylı imza sirküleri veya aslının getirilmesi halinde
Başkanlıkça onaylanmak üzere fotokopisi.
Başvuru esnasında
gelir idaresi yukarıda belirtilen belgelerde yer alan bilgilerin bir kısmına
ulaşabildiği için bu belgelerdeki bilgiler anında teyit edilir. Bu nedenle
bazı belgelerin tekrar ibrazına gerek yoktur. Başvuru kılavuzuna http://www.efatura.gov.tr/dosyalar/efaturabasvuru/eFaturauygulamasielektronikbasvuruklavuzu.pdf adresinden
ulaşabilirsiniz. Ancak daha önce e imza alınmış olmalıdır. e imza yoksa
önce bu başvuru yapılmalıdır.
Bilgi
Teknolojileri ve İletişim Kurumu tarafından yetkilendirilmiş Elektronik
Sertifika Hizmet Sağlayıcılarından (http://www.tk.gov.tr/bilgi_teknolojileri/elektronik_imza/eshs.php) elektronik
sertifikanızı alabilirsiniz.
e-Fatura
Uygulamasına başvuracak tüzel kişilerin aşağıdaki belgeleri hazırlayıp
Başkanlığa müracaat etmeleri gerekmektedir.
P Yetkili kişi veya kişiler tarafından imzalanmış, www.efatura.gov.tr internet
adresinde yer alan “e-Fatura Uygulaması Başvuru Formu ve Taahhütnamesi”,
P Yetkili kişi veya kişiler tarafından imzalanmış, www.efatura.gov.tr internet
adresinde yer alan “ Elektronik Mali Mühür Sertifika Sahibi Taahhütnamesi”,
P Şirket kuruluşu sözleşmesi Ticaret Sicil Gazetesinde
1/10/2003 tarihinden önce yayımlanmış ise Ticaret sicil gazetesinin noter
onaylı örneği veya aslının getirilmesi halinde Başkanlıkça onaylanmak üzere
fotokopisi, (Sonradan unvan değişikliği yapılması halinde en son unvanın ilan
edildiği Ticaret Sicil Gazetesinin noter onaylı örneği veya aslının getirilmesi
halinde Başkanlıkça onaylanmak üzere fotokopisi)
P Başvuru formuna tüzel kişi mükelleflerin adına imza atan
kişi veya kişilerin yetkili olduğunu gösteren noter onaylı imza sirküleri
örneği veya aslının getirilmesi halinde Başkanlıkça onaylanmak üzere fotokopisi.
Başvuru esnasında
gelir idaresi yukarıda belirtilen belgelerde yer alan bilgilere ulaşabildiği
için bu belgelerdeki bilgiler anında teyit edilir. Başvuru
kılavuzuna http://www.efatura.gov.tr/dosyalar/efaturabasvuru/eFaturauygulamasielektronikbasvuruklavuzu.pdf adresinden
ulaşabilirsiniz. Bu nedenle belgelerin tekrar ibrazına gerek yoktur. Ancak daha
önce e imza alınmış olmalıdır.
e-Fatura
Portalını kullanan mükelleflerin aylık ve yıllık herhangi bir ücret ödemeleri
söz konusu değildir. Ancak e-Fatura’nın mali mühür ile mühürlenmesi
zorunluluğundan dolayı mali mühür sertifikası temini gerekmektedir.
Soru 10) Zorunluluk kapsamında bir mükellef olmamakla birlikte
sadece e-fatura almak için sisteme kayıt olmam mümkün mü?
e-Fatura uygulamasına
geçmesi zorunlu olan firmalar 421 Sıra No.lu VUK Genel Tebliği ile
belirlenmiştir. Bu firmaların kendi aralarındaki faturalaşmalarının e-fatura
şeklinde olması zorunludur. Bunun dışında isteyen firmalar ihtiyari olarak
e-fatura uygulamasını kullanabilirler. Ancak e-fatura uygulamasını
kullanabilmek için gönderici ve alıcı, her ikisinin de birden sisteme kayıtlı
olma zorunlulukları olduğu için, taraflar kendi aralarında hem fatura
gönderirken hem de alırken e-fatura almak zorundadırlar. Dolayısıyla ihtiyari
olarak e-fatura sistemine kaydolan bir firmanın bu sistemden sadece e-fatura
almak için yararlanması mümkün değildir.
Soru 11) e-Fatura düzenleyeceğim bir firmanın bir firmanın, tam o
anda sistemine kayıtlı bir kullanıcı olup olmadığını nasıl öğrenilir?
Bu konuda www.efatura.gov.tr adresinde kayıtlı kullanıcılar
listesi sürekli olarak yayımlanmaktadır. Söz konusu listenin belirli periyotlarla
( bu konuda yapılan güncellemeler bu adresten takip edilebilir) tarafınızca
kontrol edilerek fatura düzenleyeceğiniz mükelleflerin sisteme kayıtlı olup
olmadıklarını takip etmeniz gerekmektedir.
Mali mühür
sertifikanızı/e-imzanızı edindikten sonra e-fatura gönderme ve alma
işlemlerinizi e-Fatura Portalı aracılığıyla veya entegre ettiğiniz bilgi işlem
sisteminiz üzerinden yapabilirsiniz. Mali mühür sertifikanızı aktive ettikten
sonra ayrıca herhangi bir işlem yapmanıza gerek kalmaksızın e-Fatura Portalını
kullanmanız mümkündür.
e-Fatura
uygulamasına dahil olan mükelleflerin kendi aralarındaki faturalaşma
süreçlerinin elektronik olması gerekmektedir. Diğer bir ifadeyle sisteme dahil
olan mükelleflerin kendi aralarında kağıt fatura düzenlemeleri mümkün değildir.
Ancak e-fatura sistemine dahil olan bir mükellefin, fatura düzenleyeceği
mükellef e-fatura sistemine kayıtlı bir mükellef değilse, bu mükellefe
düzenlenecek fatura mecburen kağıt olmak zorundadır.
Örneğin (A)
Ltd.Şti.; e-Fatura sistemine dahil (B) Ltd.Şti.ne ve e-Fatura sistemine dahil
olmayan (C) Ltd.Şti.ne fatura düzenlerken sisteme dahil olan (B)’ye e-Fatura,
sisteme dahil olmayan (C)’ye kağıt ortamında fatura düzenleyecektir.
e-Fatura, sadece
e-fatura bünyesinde tanımlı olan kullanıcılar adına düzenlenmelidir. Bu nedenle
sisteme kayıtlı olmayan bir mükellef adına e-fatura düzenlenmesi mümkün
değildir.
e-Fatura mali
mühür veya e-imza ile mühürlenmelidir. Üzerinde mali mühür/ e-imza bulunmayan
herhangi bir belge Vergi Usul Kanunu kapsamında e-fatura olarak kabul edilmez.
421 Sıra No.lu
Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile getirilen düzenlemelere göre e-fatura
sistemine kayıtlı kullanıcılara (müşterilerinize) sadece e-fatura
gönderebilirsiniz. Dolayısıyla müşterileriniz sisteme kayıtlı bir kullanıcıysa
ona kağıt fatura düzenlemeniz mümkün değildir.
Soru 17) Türkiye’de yerleşik şirketler, ithalat ve ihracat
işlemlerinde e-fatura ile işlem yapabilirler mi?
e-Fatura
Uygulaması, sistemde tanımlanmış olan mükellefler arasındaki faturalaşmaya
imkan tanımakta olup, yurtdışındaki bir alıcının uygulama üzerinden
tanımlanması mümkün olmadığından ihracat faturalarının mevcut sistem üzerinde
düzenlenmesi şu an için mümkün değildir. Aynı durum ithalatta da geçerlidir.
Soru 18) e-Fatura düzenlendikten sonra, müşterilerinin istemesi
halinde tekrar yazdırılabilir mi, yeniden çıktı alınabilir mi?
397 Sıra No.lu
VUK Genel Tebliği uyarınca gönderilen ve alınan e-faturalar sadece elektronik
ortamda muhafaza edilecektir. Gönderilen ve alınan e-faturalar uygulama
bünyesinde kullanıcı hesabı ile ulaşılan posta kutusuna düşeceğinden elektronik
olarak arşivlenmesi imkanı bulunmaktadır. E-Fatura kağıt çıktısının alınması
gibi bir uygulama söz konusu değildir.
Bu durumda
elektrik bağlantısı gerçekleştiğinde e-fatura düzenlemeniz gerekmektedir.
VUK’a göre fatura
mal teslimi veya hizmet ifasından sonraki 7 gün içerisinde düzenlenmek
zorundadır.
e-Fatura
kullanılması mal sevkiyatı ile ilgili sevk irsaliyesi düzenleme zorunluluğunu
ortadan kaldıran bir uygulama değildir. Bu açıdan sevk irsaliyesi düzenlenmesi
öngörülen işlemler için irsaliye tanzim edilecektir.
Mevcut tebliğlere
göre sadece faturaların elektronik olarak düzenlenmesi mümkün olup diğer
belgeler şu an itibariyle eskiden olduğu gibi kağıt ortamında düzenlenmeye
devam edilecektir.
Soru 22) Düzenleyici ve alıcı e-fatura sistemine kayıtlı olduğu
halde kağıt ortamında fatura düzenlenirse kim sorumlu olacaktır?
e-fatura
düzenlemek zorunda olup da kağıt ortamında fatura düzenleyen sorumlu olacaktır.
Nihai tüketiciye
yapılan satışlarda, tüketici e-fatura sistemine tabi olmadığı için e-fatura
düzenlenmeyecektir.
Hali hazırdaki
uygulamada ihracat faturaları kağıt ortamında düzenlenecektir.
e-Faturanın
bütünlüğü ve kaynağının doğruluğu mali mühür ile sağlandığından, elektronik
belge biçimini muhafaza etmesi gerekmektedir. Bu nedenle mükellefler,
düzenledikleri ve aldıkları e-Faturaları, üzerindeki mali mührü/e-imzayı da
içerecek şekilde kanuni süreler dahilinde muhafaza edecekler ve istenildiğinde
ibraz edeceklerdir.
Soru 26) Faturaların üçüncü bir kurumda saklanılması mükellefin
ibraz yükümlülüğünü ortadan kaldırır mı? p
Başka
mükelleflerden elektronik saklama hizmetinin alınması mükelleflerin elektronik
faturalarının muhafaza ve ibraz zorunluluğunu ortadan kaldırmaz.
e-Faturaya
başvurulmaması halinde genel usulsüzlük cezaları yanında kağıt ortamında
düzenlenen faturalar e-Fatura şeklinde düzenlenmediği için Vergi Usul Kanununun
353. Maddesi uyarınca fatura tutarının % 10 oranında özel usulsüzlük cezası ile
cezalandırılacaktır. Bu şekilde yıl içinde kesilecek özel usulsüzlük cezaları
toplamı 94.000,- TL.yi geçemez.
Soru 28) e-Fatura bilgi işlem sisteminin entegrasyonu yöntemi ile
başvurulması için ne yapılmalıdır?
Bu yöntem çok
sayıda fatura düzenleyen ve kendilerine ait bilgi işlem sistemini 7/24
çalıştıran mükelleflerin uygulamayı Başkanlık sistemine entegre olarak
kullanabilmeleri amacıyla geliştirilmiştir. Entegrasyon yapmak isteyen
mükelleflerin bir önceki soru-cevapta istenen belgelere ilave olarak aşağıda
yazılı belgeleri de imzalı ve paraflı olarak Başkanlığa göndermeleri
gerekmektedir:
PBilgi İşlem Sistem (BİS) Raporu,
PEntegrasyon Başvuru dilekçesi.
Başkanlığa
gönderilen BİS Raporu değerlendirilerek uygun görülmesi halinde mükelleflere
yazı ile entegrasyon çalışmalarına başlama izni verilecektir.
Entegrasyon
çalışmalarına başlama izni verilmeyen mükellefler, uygulamayı e-Fatura Portalı
üzerinden kullanmaya devam edecekler veya Başkanlıktan izin alan özel entegratörlerle
anlaşma yapabileceklerdir.
Soru 29) Daha önce GİB portalı yöntemi ile e-Fatura Uygulamasını
kullanan bir kullanıcı özel entegratörle anlaşırsa Portal hesabını
kapatmak zorunda mıdır?
e-Fatura
Uygulamasını GİB portal yöntemi ile kullanan mükellefler özel entegrasyon izni
almış bir mükellefle anlaşarak, özel entegratörün bilgi işlem sistemi üzerinden
e-fatura gönderip almaya devam edebilirler. Bu durumdaki mükelleflerin GİB
portal hesapları Başkanlık tarafından kapatılır.
Özel entegratör
kullanıcı hesapları kapatılan mükelleflerin GİB portal hesapları, kapanış
bilgisinin Başkanlığa iletilmesi üzerine yeniden açılır.
Kağıt ortamındaki
e-Fatura başvurusu “Gelir İdaresi Başkanlığı Ek Hizmet Binası Yeni Ziraat
Mahallesi Etlik Cad. No: 16 06110 Dışkapı ANKARA” adresine yapılmalıdır.
Başvuru süreçlerinin elektronik ortama taşınması durumunda e-fatura başvuruları www.efatura.gov.tr adresinden
de yapılabilir.
TÜBİTAK
bünyesinde Kamu Sertifikasyon Merkezi (Kamu SM), mali mühür Elektronik
Sertifika Hizmet sağlayıcısının (MM ESHS) işletilmesi, yedeklerinin alınması,
garanti ve bakımı ile ilgili faaliyetleri yürütmeye yetkili tek kuruluştur. MM
ESHS sistemi tarafından üretilen sertifikalar, Gelir İdaresi Başkanlığı’nca
Vergi Usul Kanunu kapsamında yapılan düzenlemelerde kullanılmak üzere tüzel
kişi, diğer kurum, kuruluş ve işletmelere ait verilerin bütünlüğünün,
kaynağının ve içeriğinin garanti altına alınması ile elektronik ortamda
muhataplarına iletilmesi ve saklanması sırasında güvenliğin ve gizliliğin
sağlanması amacı ile tasarlanmıştır. Beş yıl geçerliliği bulunan bu
sertifikalar bir adet akıllı kart içinde yer almaktadır. Bu kartlar mini USB
kart okuyucu ile sahibine teslim edilmektedir. Bu kartların garanti süresi 5
yıldır.
e-Fatura ya da
e-Defter kullanmak isteyenler öncelikle Gelir İdaresi Başkanlığı’na başvuruda
bulunurlar. Başvurusu olumlu bulunanlar TÜBİTAK bünyesinde elektronik sertifika
hizmeti sağlamak üzere oluşturulan Kamu Sertifika merkezine mali mühür için
başvurabilir ve onay alanlar mali mühür alabilirler.
Soru 32) Farklı bölgelerde şubeleri bulunan şirket fatura
düzenlediğinde her bir şube için ayrı ayrı mali mühür alınması gerekir mi?
397 Sıra No.lu
Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile yürürlüğe giren e-Fatura uygulamasının
başlangıç aşamasında uygulamadan yararlanan her bir kuruma ait olmak üzere
vergi kimlik numarası esas alınarak tek bir mali mühür verilmesi öngörülmüştür.
Bu bağlamda her bir kurum faturalarını tek bir mali mühür ile mühürlemek
durumundadır. Diğer taraftan, gerek e-Fatura Uygulamasında, gerekse mali mührün
sertifika bilgileri içerisinde aynı vergi kimlik numarası altında birden fazla
şube ve birim fazında aynı kurum için birden fazla mühür verilebilmesine
ilişkin alt yapı hazırlanmış bulunmaktadır.
Soru 33) Grup şirketlerinde mali mührün çoğaltılarak kullanılması
mümkün müdür? Birden fazla mali mühür içeren özel cihazlar olabilir mi?
Grup
şirketlerinde çoğu zaman muhasebe işleri tek bir muhasebe birimi tarafından
yürütülmektedir. Bu sebeple bu tür şirketler HSM (Hardware Security
Module-Donanımsal Güvenlik Modulü, içerisine mali mühür sertifikası
yüklenebilen ve birim zamanda akıllı karttan çok daha fazla sayıda işlem yapma
kapasitesine sahip araçtır) donanımını kullanabilirler. Bütün grup şirketleri
için kullanılacak mali mühür sertifikaları bu donanıma yüklenebilir ve uygulama
sunucularından buna erişim sağlanarak kullanılabilir.
Tüzel kişilerin
ve diğer kurumların herhangi bir nedenle unvanlarının değişmesi halinde eski
unvanı barındıran sertifikaları geçerliliğini kaybedeceğinden, unvan
değişikliğini izleyen 15 gün içerisinde yeni unvanına uygun sertifika başvurusu
yapmaları gerekmektedir.
Her bir kurumun
tek bir mali mühür sertifikasının olması öngörülmüştür.
Sadece e-Fatura
mühürlenir/imzalanır. e-Faturaları taşıyan zarfların mühürlenmesi/imzalanması
söz konusu değildir.
5070 sayılı
Elektronik İmza Kanunu’nda yer alan şekliyle elektronik imza; başka bir
elektronik veriye eklenen veya elektronik veriyle mantıksal bağlantısı bulunan
ve kimlik doğrulama amacıyla kullanılan elektronik veriyi tanımlar. Elektronik
imza bir bilginin üçüncü tarafların erişimine kapalı bir ortamda, bütünlüğü
bozulmadan (bilgiyi ileten tarafın oluşturduğu orijinal haliyle) ve tarafların
kimlikleri doğrulanarak iletildiğini elektronik veya araçlarla garanti eden
harf, karakter veya sembollerden oluşur.
Sayısal imza,
imzalanan metine göre farklılık gösterir ve içeriğin matematiksel
fonksiyonlarından geçirilerek eşsiz olduğu düşünülen bir değer bulunması
suretiyle elde edilir. Yani kişilerin, elle atılır imzada olduğu şekilde tek
bir imzası yoktur. Bunun yerine imzalamada kullanılan anahtarları vardır. 5070
sayılı Elektronik İmza Kanunu’nda geçen “Elektronik İmza” kavramı sayısal
imzayı işaret etmektedir. Bu kanunla kağıt ortamında yürütülen işlemlerin
elektronik ortamda güvenli hukuki sonuç doğuracak biçimde yürütülebilmesi için
büyük bir imkan sağlanmıştır. Böylece zamandan, paradan ve iş gücünden tasarruf
etmek üzere, kişisel veya kurumsal işler elektronik ortama taşınarak e-imza
kullanılarak yapılabilmektedir.
e-İmzanın
alınması ve çalışma alt yapısı kısaca aşağıda açıklanmıştır:
- Kullanıcı elektronik sertifika için elektronik sertifika hizmet sağlayıcısına başvurur.
- Sertifika hizmet sağlayıcısı kullanıcının kimliğini geçerli ve güvenilir belgelerle tasdik eder.
- Sertifika hizmet sağlayıcısı sertifikanın kaydını bir dizinde toplar.
- Kullanıcı kendi gizli anahtarıyla mesaj sahibinin kimlik doğrulaması, mesajın bütünlüğünü ve inkar edilemezliğini sağlayarak mesajı imzalar. Ve karşı tarafa gönderir.
- Karşı taraf mesajı alır. Elektronik imzasını kullanıcının açık anahtarıyla onaylar ve kullanıcının sertifikasının geçerliliğini ve durumunu kontrol etmek için veri kütüğünde sorgulama yapar.
- Veri kütüğü sertifikanın geçerli/iptal durum bilgilerini karşı tarafa iletir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder